- Warszawa, ul. Kredytowa 6/22
- kontakt@grupaobserwatorium.pl
Strategie rozwoju instytucji/organizacji/JST
Proces tworzenia strategii jest realizowany w sposób dyrektywny ze strony konsultantów/ek, a jednocześnie zabezpieczony uzgodnieniami kluczowych elementów z zarządem instytucji.
Konsultanci i konsultantki w oparciu o swoje doświadczenia, kompetencje i narzędzia organizują i przeprowadzają cały proces, „sięgając” do wiedzy i zasobów organizacji. Dokument (w tym jego ostateczna wersja) powstaje w oparciu o ich profesjonalne i autorskie podejście do zgromadzonych danych.
Wybrany model współpracy zakłada intensywne zaangażowanie przedstawicieli/ek instytucji, które warunkuje zindywidualizowane, trafne i efektywne tezy finalnego dokumentu.
Kluczowe narzędzia, z których korzystamy w procesie:
- Desk research – wybrane dokumenty wewnętrzne i zewnętrzne.
- Autorska metodologia logiczna – zindywidualizowane i autorskie podejście, syntetyzujące podsumowania etapu analitycznego.
- Ankiety – narzędzie pozwalające na pozyskanie potrzebnych informacji od stosunkowo szerokiej grupy osób objętych badaniem.
- Wywiady grupowe i warsztaty – zakładamy włączenie w proces prac nad strategią reprezentatywne grono pracowników, co pozwoli nie tylko uzyskać kompleksową wiedzę na temat działalności instytucji, ale także zwiększyć poziom utożsamiania się pracowników z powstającym dokumentem.
- Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) – szczegółowe, wnikliwe rozmowy z wybranymi respondentami, służące poszerzeniu wiedzy i dotarciu do sfery indywidualnych postaw, emocji i motywacji.
Dla zapewnienia aktywnego dialogu i współpracy z instytucją organizujemy następujące zespoły:
- Komitet Strategii.
- Zespół ds. Strategii – 4-6 osób, efektywnych i reprezentatywnych dla instytucji.
- Wyższa kadra kierownicza [WKK] – kierownicy/czki działów, oddziałów, kluczowych zespołów itp.
- Special guest [SG].
Każdy dokument strategiczny opracowujemy w oparciu o następujący schemat:
- Diagnoza (informacje podstawowe; desk research – struktura, finanse, merytoryka, komunikacja; wartości organizacji; analiza otoczenia; analiza SWOT; analiza PEST).
- Strategia (kluczowe obszary interwencji; metodologia logiczna; główne domeny, dylematy i wartości; rekomendowana koncentracja mocy – Misja; określenie ambicji strategicznych – Wizja).
- Cele (strategiczne, operacyjne, mierniki celów).
- Wdrożenie (mapa drogowa wdrożenia; harmonogram; określenie jednostek/komórek/funkcji odpowiedzialnych za realizację Strategii na poszczególnych jej poziomach wdrażania; wybrane propozycje programów wdrażających -> projekty i inicjatywy strategiczne, służące realizacji Strategii).
- Monitoring i ewaluacja.
Przykładowy podział spotkań:
- warsztat wprowadzający [Komitet] – 4h
- warsztat diagnostyczny [WKK, ZDS] – 4h
- wywiady pogłębione IDI – x5
- warsztat „demos” [reprezentacja załogi, ZDS] – 4h
- ankieta diagnostyczna [cała załoga]
- warsztat analityczny [ZDS] – 4h
- warsztat strategiczny [Komitet, ZDS] – 4h
- warsztat wdrożeniowy [Komitet, ZDS] – 4h
- prezentacja strategii [cała załoga] – 2h